کد مطلب:27041
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:27
لطفاً بفرماييد در آية يازده سورة صف، چرا اموال جلوتر از انفس آمده، با اين كه در راه دين از هر دو بايد گذشت، علّت اين نكته چيست؟
خداي متعال پس از آن كه به تجارت پر فايده دعوت ميفرمايد: مؤمنان را به جهاد در راه خدا، با مال و جان فرا ميخواند، چنان كه ايمان به خدا از ايمان به پيامبر6 جدا نيست، جهاد با جان از جهاد با مال نيز نميتواند جدا باشد.
اين مطلب روشن است كه هر جهاد و رزمي، به امكانات مادّي و سلاح و... نياز دارد كه با بذل مال، تأمين ميشود و از طرفي هم، تمام افراد جامعه، توفيق حضور در جبهة جنگ را ندارند; برخي به علّت مريضي و برخي به علّت پيري و... و اين افراد ميتوانند با جهاد مالي در پشت جبهه تداركات را تأمين كنند; از اين رو، براي اين گروه، جهاد بامال مطرح است، چه بسا گروهي توان مالي ندارند، ولي ميتوانند با جان خود و با شركت در جبهه جنگ از كشور اسلامي خود، دفاع نمايند كه وظيفه اين گروه، جهاد با جان است و عدّهاي هم توان مالي دارند و جهاد با مال، امكانات مادي جبههها را فراهم مينمايند و با حضور در جبهه و جهاد، با جان نيز از اسلام دفاع ميكنند; آن چه مهم ميباشد اين است كه هر دو جهاد، بايد همراه هم باشد تا بتواند پيروزي را براي امّت اسلامي فراهم نمايد و اگر ميبينيم جهاد با مال، مقدّم شده، به خاطر اهميّت آن و اين كه بگوييم از جهاد با جان مهمتر است نميباشد، بلكه سرّ آن اين است كه جهاد با مال، مقدّمهاي براي جهاد با جان است و با مال و توان اقتصادي ميتوان، ابزار جهاد با جان را فراهم نموده، آن را تقويت كرد(تفسير نمونه، آيت اللّه مكارم شيرازي و ديگران، ج 24، ص 85، دارالكتب الاسلامية.) و نكتههاي ديگري نيز قابل تأمل است، از جمله آن كه به طور معمول انسان در برخورد با جبهة دشمن، نخست مال خود را سپر قرار داده و با مال، از جان و كيان خود، دفاع ميكنند و اگر با مال، حلّ نشد، نوبت به جهاد با جان ميرسد; بر اين اساس، سير طبيعي اين است كه جهاد با مال، مقدّم بر جهاد با جان شود.
يا اين كه در برنامههاي معنوي و حتّي مادّي، اگر حركت از آسانتر، شروع شود، بهتر به نتيجه ميرسد، و به اصطلاح، سنگ بزرگ، علامت نزدن است! بر اين اساس، جهاد با مال كه آسانتر است، مقدّمه و شروع مناسبي براي آمادگي انسان، براي جهاد با جان است; از اين رو، در آيه شريف، مقدم شده است.
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.